Waarom is de Google PageSpeed Score onbelangrijk voor jouw (recruitment)site?

Hoe sneller je recruitmentsite is, hoe meer kans je hebt om op de eerste pagina van Google te komen. Hoe trager je website, hoe minder kans je hebt om op de eerste pagina te komen. De websitesnelheid is dan ook een enorm belangrijke variabele voor SEO en gebruikersgemak in jouw recruitmentsite. Maar hoe meet en optimaliseer je deze? De laatste tijd zien wij steeds vaker mensen en professionals die zweren bij Google PageSpeed Insights en de score die uit deze tool voortkomt. Deze mensen gaan er vanuit dat wanneer de site slecht scoort in deze Google-tool, deze dus ook per definitie slecht is. Heel apart, want de Google PageSpeed Insights-score van een site is helemaal niet belangrijk. Wij leggen je graag uit waarom.

Google PageSpeed Insights

De Google PageSpeed Insights-tool is er ‘slechts’ om je te helpen jouw site sneller te maken. De snelheid van je website meten doe je (nog steeds het beste) met tools als Pingdom en GTmetrix. De Google PageSpeed-score zegt dus helemaal niets over de snelheid van je site, sterker nog, je kunt een prachtige score krijgen in de deze tool maar in de praktijk toch een te trage site hebben. Wat vaker gebeurt is dat je een razendsnelle site hebt die er heel slecht in scoort. Het gaat dus niet om de Google Pagespeed score maar om de effectieve laadtijd van je website. Die is wél belangrijk.

Tools zijn maar tools en hebben dus zo hun beperkingen. Het is de bedoeling dat jij de tools gebruikt en niet andersom. En over de 
Google PageSpeed Insights-score hoef je jezelf dus niet druk te maken. Tenminste, niet als je recruitmentsite snel genoeg is. Als je website te traag is dit uiteraard een erg handige tool.

Belangrijke tip: Eén van de makkelijkste manieren om je website sneller te laten laden, is het verkleinen van afbeeldingen. Veel webmasters en gebruikers vergeten dit en sommige websites bevatten afbeeldingen van 10MB! Dan is het niet zo gek dat de website traag laadt. Probeer (grote) afbeeldingen onder de 300kb te houden en het aantal afbeeldingen ook niet te overdrijven. Vooral op mobiel is het de kunst om de essentie over te houden en dus zoveel mogelijk weg te laten.

Conclusie

Is jouw recruitmentsite traag, maak dan topprioriteit van het verbeteren van de snelheid van je website. En gebruik hier o.a. Google PageSpeed Insights voor. 
Laad jouw website binnen 3 seconden, dan hoef je niet direct actie te ondernemen, ook niet als je Google PageSpeed Insights-score onvoldoende is.

Ons Laatste werk

Eneco

Eneco heeft aan Floyd & Hamilton gevraagd om een recruitmentsite te ontwikkelen, te bouwen en te onderhouden die goed weergeeft wat Eneco heeft te bieden als werkgever en inspireert en informeert.

Bekijk de case
WeFashion

Een website die naadloos aansluit bij de WE Fashion branding mede dankzij de dynamische en goed gestylde beelden.

Bekijk de case
Hunkemöller

Veel beeld ter inspiratie, veel mogelijkheden tot interactie (bijvoorbeeld door middel van nog te lanceren Dynamic Chat functie) en ruime informatie over het aanbod van Hunkemöller

Bekijk de case
BEKIJK MEER PROJECTEN

Ook geïnteresseerd in een super-toffe-vette Recruitment Website? Neem contact op met Ramses.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram