Recruitmentsite

Een recruitmentsite of werken-bij website moet zich in de eerste plaats richten op de kandidaat. Maar wij begrijpen dat er bij het neerzetten van zo’n site meer belangen spelen. Als merk kan je natuurlijk te maken hebben met een multi-channel- en/of multi-brandstrategie, meerdere landen en/of talen en diverse business units & expertises. Deze zaken kunnen de recruitment website tot een complex geheel maken. Voor al onze recruitmentsites geldt, dat wij rekening houden met deze complexiteit door in onze ontwerpen uit te gaan van functionaliteit, effectiviteit en logica. 

Maar er is meer. Al onze recruitment websites kenmerken zich door een aantal componenten die in onze ogen essentieel zijn voor een succesvolle recruitmentsite. Componenten, die wij op basis van 10 jaar ervaring, na het ontwikkelen van vele (internationale) recruitmentsites en on-going analyses, continu doorontwikkelen.

Homepage

Het lijkt wellicht een open deur, maar toch zien we nog te vaak dat een homepage niet vanuit de doelgroepen is opgezet. De homepage van je recruitmentsite is een belangrijke toegangspoort tot je candidate journeys,ongeveer een derde van je kandidaten komt daar binnen. Je moet meteen een goede indruk maken, want gemiddeld duurt een bezoek aan een homepage maar 30 seconden. Bovendien moet het kandidaten binnen 4 seconden duidelijk zijn waar ze de informatie vinden die ze zoeken, anderszijn ze weer vertrokken. Die informatie is heel specifiek. Kandidaten zijn namelijk maar in twee dingen geïnteresseerd: welke interessante vacatures hebben ze voor mij en wat hebben ze iemand zoals ik te bieden.Dus maak geen kopie van je corporate website maar spreek je doelgroepen direct aan door ze meteen te laten beginnen aan hún candidate journey.

Eigen landingspagina’s

Laat iedere doelgroep direct in hún eigen candidate journey duiken door ze een eigen landingspagina te geven. Daar schets je kandidaten een beeld van wat ze kunnen verwachten als ze bij jouw organisatie aan de slag gaan. Zorg dat kandidaten direct relevante informatie op hun landingspagina vinden. En geef ze heel gericht inzicht in wat je organisatieze te bieden heeft, gezien vanuit hun candidate journey. Denk aan vacatures en doorgroeimogelijkheden. Maar ook aan het team waarvan ze deel uit maken, hun rol in dat team, of de afdeling, werkplek of locatie waar ze terechtkomen. Hoe concreter, hoe beter je tot de verbeelding spreekt.

Vacaturepagina’s

De vacaturedetailpagina is een landingspagina op zich en vaak zelfs de enige pagina die een bezoeker te zien krijgt als er specifieke campagnes ingezet worden. Dáár geef je kandidaten alle informatie die ze nodig hebben om te bepalen of de vacature iets voor hen is. Hiermee is het dus één van de belangrijkste 
pagina’s van jouw recruitmentsite aangezien dit het punt is waar de bezoeker besluit of hij bij jou wil werken. Als je kijkt naar de meeste vacaturepagina’s op corporate recruitmentsites die gepubliceerd worden in Nederland, is 99% niet inspirerend door beperkingen in de technische architectuur.

Slimme zoekbalk

De zoekbalk is een essentieel onderdeel van je recruitment website. Die moet ervoor zorgen dat je kandidaten binnen enkele seconden een overzicht hebben van interessante functies. Breng daarom in je zoekbalk dimensies aan waarvan je weet dat ze belangrijk zijn voor je kandidaten, zoals vakgebied, locatie, functie of werkomgeving. Een andere handige functie om in je zoekbalk in te bouwen is ‘elastic search’. Tikt een kandidaat bijvoorbeeld de eerste letters van een woord in, dan komt er meteen een lijst met resultaten in beeld waar hij of zij uit kan kiezen. Dat kan zelfs met synoniemen.

Vacature-overzichtspagina

Je zou het wellicht niet verwachten maar zo’n vacature-overzichtspagina hoeft niet zo spannend te zijn. Het enige belangrijke van deze pagina is dat kandidaten snel vacatures kunnen bekijken en filteren op hun interesse. Mogelijke filters zijn bijvoorbeeld vakgebied, functiegroep, aantal uren, locatie of salaris. Welke filters je aanbiedt, verschilt per situatie. Het gaat er vooral om dat ze logisch zijn vanuit het oogpunt van je kandidaten. Stel je hebt een bedrijf met één locatie. In dat geval is vakgebied een zinnige functie. Maar zoek je bijvoorbeeld vooral verkoopmedewerkers voor je winkellocaties, dan is het handig op soort functie te kunnen filteren.

Technische architectuur

Een ander aandachtspunt is de architectuur. Want een succesvolle site begeleidt het recruitmentproces van A tot Z, dus van werven tot aannemen én daarna. En dat betekent dat je ook technisch alle stappen aan elkaar moet knopen. Het huidige ICT-landschap aan recruitmentsystemen ontwikkelt zich snel en wordt steeds complexer. Denk aan je personeelssysteem, je applicant tracking systeem (ATS) of je content management systeem (CMS). Hoe maak je de koppeling tussen al die systemen zodat deze systemen daadwerkelijk voor jou werken en bijdragen aan het efficiënter inrichten en succesvoller maken van jouw recruitmentprocessen?

Bij een naadloze aansluiting met je ATS, wordt je CMS automatisch aangevuld met de juiste, inspirerende contentblokken 
voor je recruitmentsite. Zo zet je binnen een paar minuten een vacature live die kandidaten in je doelgroep optimaal aanspreekt. Maar de vacaturegegevens uit je ATS zijn overigens net zo belangrijk om optimaal vindbaar te zijn voor zoekmachines zoals Indeed en Google for Jobs. 

Kortom, bij een gezonde en efficiënte architectuur komt nogal wat kijken. Voor ons is dat dagelijkse kost en zijn wij continu bezig om dit zo logisch mogelijk in te richten.

What’s next?

Tot slot is het belangrijk te zorgen dat je recruitmentsite meegroeit met debehoeften van je organisatie en je kandidaten. Want het is jammer als je iets moois hebt opgezet en dan tot de conclusie komt dat je dit niet kunt uitbouwen. Je hebt een site nodig die je makkelijk en snel verder ontwikkelt. Dat kan je niet alleen zelf met behulp van ContentComposer (ons CMS) maar ook door de samenwerking die je met ons aangaat. Natuurlijk helpen we je hiermee graag.

Verken onze andere oplossingen

Bekijk de overige oplossingen van Floyd & Hamilton die bijdragen aan een betere recruitmentsite.

Ons Laatste werk

Eneco

Eneco laat zien hoe een optimale vacaturepagina eruit moet zien doordat deze iedere keer weer uniek is. Geholpen door het inzetten van een slim CMS, die op basis van dynamische vacature data, de content op de vacaturepagina verrijkt. Zo ontstaat een unieke vacaturepagina, die daadwerkelijk gericht is op de specifieke persona die gezocht wordt.

Bekijk de case
WE Fashion

Een website die naadloos aansluit bij de WE Fashion branding mede dankzij de dynamische en goed gestylde beelden. Ook de Dynamic Chat, sneller en makkelijker solliciteren, zorgt voor een optimale candidate journey.

Bekijk de case
Hunkemöller

Alles op de global recruitmentsite, maar ook op de 13 landen websites, draait om verleiding, inspiratie en conversie. Drie belangrijke optimalisaties dragen continu bij aan de candidate experience.

Bekijk de case
BEKIJK MEER PROJECTEN

Ook geïnteresseerd in een super-toffe-vette Recruitment Website? Neem contact op met Ramses.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram