Recruitment wordt steeds meer marketing

Organisaties zijn voortdurend bezig om de beste medewerkers en talenten naar hun organisatie en recruitmentsite te trekken. Men zoekt daardoor allerlei nieuwe wegen om kandidaten te interesseren voor hun vacatures. De nieuwe ontwikkelingen en initiatieven volgen elkaar dan ook in snel tempo op. Zelfs Google en Facebook storten zich nu op de recruitmentbranche. Door alle online ontwikkelingen en mogelijkheden wordt recruitment daarom steeds meer een marketingvak.

Social media recruitment

Social media zijn inmiddels een enorm groot onderdeel van recruitment geworden. Het inzetten van social media is natuurlijk één van de manieren om je content te verspreiden. Om een keuze te maken welke social media je wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat je jouw doelstellingen en doelgroep in kaart hebt gebracht. Wat wil je bereiken met social media? Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van een social medium als Twitter, dan hoef je hier natuurlijk ook geen tijd en geld in te stoppen. Elk communicatiekanaal heeft dus zijn eigen voor- en nadelen. Een
 goede combinatie van middelen is van essentieel belang voor jouw organisatie. Kies je voor LinkedIn? Voor Facebook? Voor Twitter? Of een combinatie tussen LinkedIn en Facebook? Maak een weloverwogen beslissing. Bekijk goede voorbeelden, cases en maak alles goed meetbaar zodat je zelf kan beoordelen welke social media voor jouw het beste werkt. Dit geldt uiteraard helemaal als je gebruik gaat maken van advertising. Een online marketeer kan een recruiter hier prima bij helpen.

Vindbaar voor zoekmachines

Het maken van een mooie recruitmentsite is slechts de eerste stap. Het echte online werk begint daarna pas: zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is het optimaliseren van interne en externe factoren (content, techniek en autoriteit) van een (mobiele)website voor de zoekmachines. Google beoordeelt alle websites op wel meer dan 200 factoren. Op basis van al deze factoren rangschikt Google de websites binnen de zoekresultaten.
Het is natuurlijk van belang om zo hoog mogelijk in de natuurlijke zoekresultaten te komen staan, aangezien alleen de zoekresultaten op de eerste pagina’s interessant zijn. Wanneer kijk je immers zelf op de tweede pagina? Een recruitmentsite die op verschillende zoekwoorden hoog rankt, zorgt voor een structurele stroom van sollicitanten naar jouw vacatures.

AdWords voor recruitment

aDoor via AdWords te adverteren zullen werkzoekenden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw vacature. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken. Belangrijk is dan ook om vooraf goed te bepalen wie je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. 
Neem de tijd om enkel relevante zoektermen toe te voegen en breidt dit vervolgens langzaam uit. Doordat je alles live kunt aanpassen heb je de mogelijkheid de campagnes constant te optimaliseren en het beste resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten. En is jouw vacature ingevuld dan kun je de advertentie direct uitzetten. Een online marketeer met AdWords ervaring kan een recruiter hier prima ondersteuning bij bieden.

Sturen op data

Data zijn de afgelopen jaren al steeds belangrijker geworden voor recruiters. Belangrijk is om allereerst de KPI’s en doelstellingen van de organisatie te bepalen. De doelstellingen voor recruitment vloeien voort uit de arbeidsmarktcommunicatie, de employer branding- en de recruitmentstrategie van je organisatie. Deze strategieën kunnen op hun beurt weer een verlengde zijn van marketingdoelstellingen, HR-doelen en organisatiedoelstellingen. In het ideale scenario zijn deze strategieën een logisch geheel en zijn deze de basis om een consistent beeld te kunnen uitstralen in de markt.

Maak je al gebruik van Google Analytics om de website statistieken bij te houden? Dan is het relatief eenvoudig alle statistieken en bereikte doelen met elkaar te verbinden. Op deze manier kan je prima doormeten wat het effect is van de opgezette campagnes. En kan je verder met het optimaliseren van de diverse 
campagne voor nog betere resultaten. Het resultaat van bijvoorbeeld je LinkedIn, Indeed of AdWords advertenties in combinatie met een compleet ATS is dus uitstekend te meten tot dat je de sollicitant hebt aangenomen.

Wanneer de doelstellingen van de recruitment website helder zijn, moeten deze ook meetbaar worden gemaakt. Zoals eerder aangegeven kan met Google Analytics het bezoekgedrag, bezoekersdata en bezoekersbronnen worden gemeten en kunnen conversies worden bepaald. Op basis van deze informatie kan de effectiviteit van de site worden bekeken en content en/of de structuur desgewenst worden aangepast. Het goed analyseren van sites en voornamelijk van conversies neemt een steeds grotere rol in bij de keuze van webdesign bij recruitment websites. Alles voor de optimale conversies. SEO/SEA en andere analyse specialisten zijn ook bij recruitment websites niet meer weg te denken.

Ons Laatste werk

Eneco

Eneco laat zien hoe een optimale vacaturepagina eruit moet zien doordat deze iedere keer weer uniek is. Geholpen door het inzetten van een slim CMS, die op basis van dynamische vacature data, de content op de vacaturepagina verrijkt. Zo ontstaat een unieke vacaturepagina, die daadwerkelijk gericht is op de specifieke persona die gezocht wordt.

Bekijk de case
WE Fashion

Een website die naadloos aansluit bij de WE Fashion branding mede dankzij de dynamische en goed gestylde beelden. Ook de Dynamic Chat, sneller en makkelijker solliciteren, zorgt voor een optimale candidate journey.

Bekijk de case
Hunkemöller

Alles op de global recruitmentsite, maar ook op de 13 landen websites, draait om verleiding, inspiratie en conversie. Drie belangrijke optimalisaties dragen continu bij aan de candidate experience.

Bekijk de case
BEKIJK MEER PROJECTEN

Ook geïnteresseerd in een super-toffe-vette Recruitment Website? Neem contact op met Ramses.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram